Ministerul Educaţiei Naţionale şi
Cercetării Ştiinţifice
Centrul Naţional de Evaluare şi
Examinare
Probă scrisă la limba şi literatura
română Simulare
Barem de evaluare şi de notare
Pagina 1 din 2
EVALUAREA NAŢIONALĂ PENTRU ELEVII CLASEI A VIII-A
Anul şcolar 2015 – 2016
Probă scrisă
Limba şi literatura română
BAREM DE EVALUARE ŞI DE NOTARE
Simulare
· Se
punctează oricare
alte formulări/modalităţi de rezolvare corectă a cerinţelor.
· Nu
se acordă fracţiuni de punct. Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât
cele
precizate explicit în barem.
· Se
acordă 10
puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin împărţirea la 10 a
punctajului total obţinut pentru lucrare.
SUBIECTUL I (42 de puncte)
A.
1. câte 2 puncte pentru notarea fiecărui sinonim potrivit
pentru sensul din text al cuvintelor subliniate
(de exemplu: sforţare – strădanie; înceata – domoala; sclipesc
– lucesc) 3 x 2 p. = 6 puncte
2. explicarea rolului virgulei în secvenţa dată (separă o
interjecţie de restul enunţului) 6 puncte
3. câte 3 puncte pentru precizarea tipului de rimă (îmbrăţişată)
şi a măsurii primului vers al poeziei
(14 silabe) 2 x 3 p. = 6 puncte
4. câte 3 puncte pentru transcrierea oricărui epitet (de
exemplu: (plopi) pribegitori) şi a oricărei
metafore (de exemplu: Un uriaş urcându-şi poverile ce-l strâng) 2 x 3 p. = 6 puncte
5. prezentarea semnificaţiei versurilor date 6 puncte
· prezentare
adecvată – 5 p.; prezentare parţial adecvată – 3 p.; încercare de prezentare –
1 p.
· respectarea
precizării privind numărul de cuvinte – 1 p.
B.
– câte 2 puncte pentru precizarea oricăror două trăsături
ale pastelului 2 x 2 p. = 4 puncte
– câte 2 puncte pentru ilustrarea celor două trăsături
ale pastelului, valorificând textul dat: ilustrarea
adecvată a trăsăturii – 2 p.; prezentare superficială a
trăsăturii/schematism – 1 p. 2 x 2 p. = 4 puncte
– adecvarea conţinutului la cerinţă – 2 p.; adecvare parţială
– 1 p. 2 puncte
– respectarea precizării privind numărul de cuvinte 2
puncte
SUBIECTUL al II-lea (36 de puncte)
A.
1. câte 2 puncte pentru formularea corectă a fiecăruia
dintre cele două enunţuri cerute (de
exemplu: Limita de sud a Munţilor Banatului este Valea
Dunării.; În zona Reşiţa – Moldova Nouă
este bine reprezentat sedimentarul domeniului getic.) 2
x 2 p. = 4 puncte
2. câte 2 puncte pentru scrierea numelui autorului şi a
denumirii publicaţiei (Dănuţ Călin;
Terra Magazin) 2 x 2 p. = 4 puncte
3. câte 1 punct pentru menţionarea fiecărei părţi de
vorbire (şi
– conjuncţie simplă/coordonatoare;
aflate – adjectiv provenit din verb la
participiu; sub – prepoziţie simplă; Meridionalilor – substantiv
propriu)
4 x 1 p.= 4 puncte
4. câte 2 puncte pentru precizarea fiecărei funcţii
sintactice (munți –
subiect; distinctă – atribut adjectival)
2 x 2 p.= 4 puncte
5. – câte 1 punct pentru transcrierea integrală a propoziţiei
principale (La vest de văile Cernei şi
ale Timişului, spaţiul muntos carpatic face un salt
atitudinal) şi a
propoziţiei subordonate (care te
poartă brusc de la peste 2 000 de metri la puţin peste 1 400 de metri.) 2 x 1 p. = 2 puncte
– 2 puncte pentru precizarea felului propoziţiei
subordonate transcrise: propoziţie subordonată
atributivă 2 puncte
Ministerul Educaţiei Naţionale şi
Cercetării Ştiinţifice
Centrul Naţional de Evaluare şi
Examinare
Probă scrisă la limba şi literatura
română Simulare
Barem de evaluare şi de notare
Pagina 2 din 2
6. construirea unei fraze formate din două propoziţii în
care să existe o propoziţie subordonată
subiectivă având ca termen regent verbul a alcătui 4 puncte
– construirea unei fraze formate din două propoziţii – 1
p.
– construirea corectă a propoziţiei subordonate indicate
având ca termen regent verbul
a alcătui – 3 p.
B.
– relatarea unei întâmplări petrecute în timpul unei
excursii: cu respectarea succesiunii logice a
evenimentelor – 4 p.; fără respectarea succesiunii logice
a evenimentelor – 2 p. 4 puncte
– câte 2 puncte pentru precizarea fiecăruia dintre cele
două elemente ale contextului
spaţio-temporal 2 x 2 p. = 4 puncte
– adecvarea conţinutului la cerinţă – 2 p.; conţinut parţial
adecvat – 1 p. 2 puncte
– respectarea precizării privind numărul de cuvinte 2
puncte
12 puncte se acordă pentru redactare, astfel:
– unitatea compoziţiei 1 punct
– coerenţa textului 2 puncte
– registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate
conţinutului – 2 p.; adecvarea parţială – 1 p.
2 puncte
– ortografia (0 erori: 3 p.; 1 – 2 erori: 2 p.; 3 – 4
erori: 1 p.; 5 sau mai multe erori: 0 p.) 3 puncte
– punctuaţia (0 erori: 2 p.; 1 – 2 erori: 1 p.; 3 sau mai
multe erori: 0 p.) 2 puncte
– aşezarea corectă a textului în pagină 1 punct
–
lizibilitatea 1 punct
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu